Без прагнення до наукової роботи вчитель потрапляє під владу трьох демонів: механічність, рутинність, банальність. Він дерев'яніє, кам'яніє, опускається.
Адольф Дістервег
Яким повинен бути сучасний урок? Що треба зробити, щоб урок був сучасним? Вирішити цю задачу можна шляхом переходу від традиційної форми викладання матеріалу до організації самостійної діяльності учнів, залучення в проектну і групову діяльність. Сучасний урок повинен бути інформаційно насичений, включати різні форми роботи, але в той самий час відповідати вимогам учня. Шкільний урок - це частина життя дитини; життя, повне проблем і радості відкриттів.
За вікном інший час, інше суспільство, інші люди, технології. Сьогоднішній учитель думає, як зробити, як організувати сучасний урок, який відповідає сучасним запитам суспільства.
Сучасний урок:
- повинен бути «вмонтованим» в діяльність учня, тому що у школі учень проводить значну частину свого життя.
- це насамперед урок, на якому учитель вправно використовує всі можливості для розвитку особистості дитини, її активного розумового зростання, глибокого й осмисленого засвоєння знань, для формування її моральних основ.
- це урок, на якому учень з пасивного слухача перетворюється в активного учасника процесу.
- відкриває перед педагогом широку можливість проживання дитиною щасливого життя на всіх його рівнях. Саме в рамках уроку формується у школяра здатність бути щасливим.
Головною особливістю сучасного уроку я вважаю те, що вчитель має спеціально планувати, продумувати урок: Для чого вчити? Чому вчити?
Як вчити? За допомогою чого вчити?
Урок не повинен бути нудним, завжди однаковим, на якому діти не творять, не шукають, не розмірковують. Всі ми знаємо, що поганих дітей не буває. Потрібно лише помітити в кожному щось особливе, гарне. Похвалити, пробудити бажання бути кращим. В рамках цієї парадигми учитель дивиться, що залежить від нього, що треба зробити, щоб урок був сучасним. Повинні бути створені умови для творчого мислення, самостійної роботи та отримання радості відкриття.Всім добре відоме проблемне навчання: використання ситуаційних задач, де набувається учнівський досвід індивідуального і спільного рішення, де долаються психологічні бар'єри, пов'язані з відсутністю навичок спілкування, розвиваються навички практичного мислення, підготовка і проведення семінарських занять чи інших занять, під час підготовки до яких учні працюють самостійно, конспектуючи вивчений матеріал, готують наукові тези. За багато років роботи в школі досвід показав, що на особистість учня не можна тиснути авторитетом, ставити кожного в однакові рамки: «ЗРОБИ», «ПОВИНЕН», «ЗАБОВ'ЯЗАНИЙ».
Сучасний урок, на мій погляд, повинен мати такі словосполучення : «ЯК ТИ ДУМАЄШ?», «А ЧОМУ ТАК СТАЛОСЯ?» «ЗАПРОПОНУЙ СВОЮ ТОЧКУ ЗОРУ?», «ЯКІ ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ МОЖНА ЗАПРОПОНУВАТИ?», «А ЩО БУДЕ, ЯКЩО...», «ДОПОМОЖИ СВОЄМУ ОДНОКЛАСНИКУ» або
« ЗАПРОПОНУЙТЕ СВОЄ РІШЕННЯ (ПРОЕКТ, ДОСЛІДЖЕННЯ)» та інші.
Урок - найважливіша організаційна форма процесу пізнання світу учнями.Не можна упустити нічого. Найприкріше в життя вчителя - шкодувати про втрачені можливості. Необхідно побачити можливості кожної дитини і дати йому шанс реалізувати їх, відчути себе потрібним, успішним, значущим.Сьогодні, сучасний урок - це урок, на якому не страшно відповідати, навіть невпевнені в собі учні не бояться висловлюватися. А ось чиє вірним припущення їх - це вирішать самі діти в ході розгляду проблемної ситуації, а не вчитель. «Не помиляється той, хто нічого не робить!» - часто промовляємо прислів'я. Цей прийом допомагає активізувати дітей до пізнавальної діяльності, допомагає учителю змінити себе. Кожна дитина - це особливий світ. Щохвилини учителі намагаються знайти в кожній дитині його, тільки його світлий вогник, щоб душа відкрилась і в жодному разі не нашкодити, допомогти їй стати краще, світліше.
Урок - це функціонуюча цілісна система, де необхідно детально продумувати всі етапи, мету, структуру і схему уроку. Учитель, якому вдається змінити хід уроку так, що це подобається не лише йому, але і учням, прагне вдосконалювати свою діяльність далі, роблячи її творчою і захоплюючою, залучаючи у цей процес учнів.
В результаті проведених досліджень можна зробити висновок, що сучасний урок повинен відповідати цілому ряду вимог:
- відповідність змісту і методів поставленій меті уроку;
- раціональність розподілу часу на уроці ;
- логічність і послідовність викладання змісту і організація вчителем самостійної діяльності учнів;
- відповідність словникового запасу вчителя активному словниковому запасу школярів;
- помірний темп уроку;
- постійний зворотний зв'язок з класом на всіх етапах уроку;
- різноманітність видів діяльності школярів на уроці;
- опора на життєвий досвід дітей;
- сприятливий стиль ділового спілкування на уроці та його загальний психологічний клімат;
- тактовність учителя;
- своєчасність і достовірність оцінки навчальної діяльності школярів;
- опора на індивідуальні та вікові особливості дітей;
- поєднання репродуктивної і творчої діяльності учнів на уроці.
|